Времена на модерното здравословно хранене и чиата

Когато пиците, бургерите и шоколадът крещят, всички мълчат. Склоняват глава пред тях и се поддават на изкусителния им външен вид и вкус. Да, те са неустоими, ухаят приятно и вкусовите ни рецептори имат нужда да усетят божествената им сочност.

Не е лъжа, че всеки един човек е опитвал така наречените “junk foods” и поради една или друга причина, става зависим от тях. Но когато прекалим с дневната “доза” и видимо усетим разликата в килограмите си, се настаняват удобно в съзнанието ни комплексите и мисли като: “Дебела съм!”, “Чувствам тежест в стомаха си!” Замисляте ли се как реагира организмът ви на цялата тази безсмислено вредна храна? Здравето е най-важно за човека, макар това да е най-клишираният израз, който чувате ежедневно, но факт – това е неоспоримата истина!

Напоследък стана модерно хората да се хранят по-здравословно. Дали защото това се превърна в една от най-актуалните теми или защото са осъзнали стойността на истинската храна? Не оставайте заблудени, че щом тази сутрин сте хапнали една ябълка, а на обяд салата и картофи, вечерта може да се нагълтате с огромно парче пица и шоколадов пудинг. Здравословното хранене е цикъл, който трябва да се спазва стриктно и да имаш желание и воля, за да го правиш.

За да изглежда един човек в добра форма и да се чувства комфортно със себе си, трябва да спазва някои основни правила в здравословното хранене. Нарекох го “Методът на 3-те стъпки”:

  • Първо правило – никога не поставям тялото си в състояние на глад! Гладуването или пропускане на хранене причинява забавен метаболизъм, стрес за тялото, лошо усвояване на храната. Няма как да се борим срещу природата, така че първият принцип, който трябва да следвам е да се храня по няколко пъти на ден.
  • Второ правило – Консумацията на достатъчно количество протеини е от голямо значение за намаляване на килограмите. Най-добрите източници на протеин са риба, млечни продукти и нетлъсти меса.
  • Трето правило – За един неактивен човек е важно да не приема повече енергия, под формата на калории, отколкото изразходва.Това води до натрупване на излишна енергия, което пък по свое му води до затлъстяване.

В контекста на темата за здравословното хранене се появява и другият ни обект на наблюдение, а именно – чиата. Нейната родина е Мексико, а като ядивна храна е позната на хората още от времето на маите и ацтеките. Името “чиа” в буквален превод означава “сила”, защото ацтеките са вярвали, че растението ги зарежда със свръхчовешки сили.

Чиа, подобно на киноа, е зърнено-подобна култура. Нейните семена съдържат немалко количество полезни винамини и минерали – витамин А, калций, магнезий, желязо и др.

Какво можем да кажем за свойствата на чиата? Не сте ли се замислили каква е функцията на тези дребни семенца?

  • Чиата е добър протеинов източник. За растителна храна, тя съдържа прилично количество белтъчини в състава си. Това е добра новина за хората, които избягват животинските продукти.
  • Съдържа много фибри. Почти всички въглехидрати в чиата са фибри. Това им позволява да поемат вода, равна да няколко пъти собственото им тегло. За нас това означава лесно засищане с малко калории. Какво по-хубаво от това?

Повечето хора, които спазват даден хранителен режим или са веган, ползват чиата като съставка в много от ястията си. Става по-вкусно, по-здравословно и по-приятно от естетическа гледна точка .Ето две лесни и бързи рецепти, с които можете да закусите:

Кисело мляко с чиа и плодове:

Съставки:

200 г кисело мляко

50 г чиа

2 с.л. мед

50 г овесени ядки

3-4 ягоди ,боровинки или друг плод по избор

Семената се изсипват в млякото, разбъркват се и се оставят да набъбнат няколко часа. След това към тях се добавят овесените ядки и меда, нарязват се на ситно плодовете, оставя се всичко да накисне 10-15 мин и се консумира.

Домашни бисквити с чиа:

Брашно – 1/3 ч.ч.

Чиа – 3 с.л.

Орехи – няколко броя сурови

Стафиди – 1 ч.ч.

Фурми – 5бр. без костилки

Ако фурмите не са пресни ги накиснете за 30 минути, за да омекнат. Изсипете всичко в блендер и разбивайте до получаването на хомогенна смес. Разточете готовото тесто и го нарежете с подходящи формички. Съхранявайте ги в хладилник.

Храната е здраве, а здравето е живот! Влюбете се в това да се грижите за своето тяло!

Автор: Антония Богданова

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *