Кето диета – митове и истини

Безспорно сте чували за кето диета – режим, при който консумацията на въглехидрати е ограничена до минимум за сметка на приема на протеин и най-вече на мазнини. Тя е един от най-популярните методи за сваляне на излишните килограми и е позната не само в България, но и в световен мащаб. 

Забележителните резултати от кето диетата обаче поставят и много въпроси. Нейната известност води до пренасищане с информация, което пък от своя страна обърква читателя. Все по- трудно е да различим истината от измислицата. 

Затова се питаме: кои от твърденията, произтичащи от кето диетата, са истина и кои: само убедителен мит? 

Мит или истина: Въглехидратите са враг за тялото и са причина за излишните килограми

Това убеждение произтича от самата същност на диетата, но е напълно невярно. Всъщност има научно обяснение за действието на този метод. По принцип, въглехидратите са основен източник на енергия, но когато не ги консумираме, мазнините служат като резерва. Така тялото навлиза в режим на кетогенеза. По време на този режим черният дроб превръща мазнините в мастни киселини и кетонови тела, последните от които заместват глюкозата (получавана от въглехидратите) като източник на енергия. Но това не значи, че въглехидратите (или поне естествените) не са полезни или пък по някакъв начин ще навредят на тялото. Излишните мазнини не са по вина на въглехидратите, а поради количеството калории, които приемаме – често то е по-голямо то нужното ни, за да поддържаме тегло и това води до напълняване. Всъщност естествените въглехидрати като картофи, зърнени храни и плодове съдържат изключително важни нутриенти за вашето тяло. 

Мит или истина: Кето диетата води до отслабване в дългосрочен план 

Ако по принцип не приемате много въглехидрати в ежедневието си, то тогава кето диетата ще ви даде дълготрайни резултати. За съжаление обаче често, както при всяка диета, се получава така нареченият йо-йо ефект. В момента, в който спрете да се придържате към този строг режим на хранене, излишните килограми ще се върнат с пълна сила. Освен това, въглехидратите са изключително важни за покачването на мускулна маса. Това означава, че за да отслабнете, да оформите тялото си и да задържите постигнатите резултати много по-ефективно ще бъде да се придържате към балансирано и разнообразно меню, от което има от всичко по малко. Така ще си гарантирате добри резултати и за напред, не само за определен период от време, както често се случва при спазването на определени диети. 

Мит или истина: Кето диетата може да подобри здравословното ни състояние, особено ако страдаме от епилепсия или диабет

 Диетите определено не са за всеки и не се препоръчват, ако сме в добро общо състояние. В случаите, когато страдаме от епилепсия например или диабет тип 2, кето диетата може да ни бъде в помощ. Поради гореописаното състояние на кетоза и повишеното ниво на кетонови тела в кръвта, честотата на епилептичните пристъпи може да намалее. Определени проучвания дори показват, че пристъпите могат да намалеят до 75%. При хора, диагностицирани с диабет тип 2, ограниченият прием на въглехидрати води до намаляване на нивата на кръвната захар, а оттам намалява и нуждата за инсулин. Ако имаме някои от тези оплаквания, преди да преминем към кето диета обаче задължително трябва да се консултираме с опитен лекар, запознат със състоянието ни. 

Прочетете още: Това е успешната диета, с която Адел свали 45 кг.

Това са най-разпространените твърдения за кето диета. Много хора я определят като чудотворен метод за топене на мазнини, но както при всяка диета – и тук  имайте едно наум. Възможни са много странични ефекти като глад и умора, които със сигурност няма да са ви от полза по пътя ви към по-стройно тяло. Винаги слушайте тялото си и ако диетите не ви се отразяват добре, просто заложете на алтернативния метод – хапвайте по малко от всичко, но без да прекалявате. 

Автор: Десислава Ценова

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *