ЗДРАВЕ

Какво означават сигналите, които ви дава тялото?

Тялото ни си има свой собствен начин да ни каже, че нещо вътре в нас не е наред. Най-често това се случва чрез косата, кожата и ноктите ни. Чрез тях то предава съобщението, че има някакъв проблем с нас или пък не ни достига нещо. Поради това не бива да пренебрегваме сигналите му.

Както може би сте се досетили, става въпрос за витамини и минерали. Те са ключови за здравословния ни външен вид и качествените продукти, с които се грижим за себе си, колкото и да са необходими, не могат да заменят липсата им. Как обаче според проблема, който имате, да разберете от недостига на кои точно вещества страдате? 

За да разшифровате посланията на тялото си, вижте нашия кратък наръчник. 

Проблемна кожа 

Най-често проблемната кожа се свързва с липсата на витамин А. Този витамин контролира мастните жлези и производството на себум. Най-добре да си го набавим в естествената му форма, тоест чрез храната. Тук веднага започваме да мислим за храни като моркови, спанак и зеле – истината обаче e, че витамин А в тези зеленчуци не е в активната си форма. На тялото е изключително трудно да го преработи и да извлече пълните му ползи от зеленчуците, затова за най-доброто му усвояване се препоръчват животинските продукти като масло, жълтък и черен дроб. Липсата на витамин D също играе ключова роля за състоянието на кожата, а най-добрият източник на витамин D е слънцето.

Чупливи нокти

Обикновено, за да укрепим нокътя, разчитаме на гел лак и допълнителните слоеве, за да стане самата плочка по-здрава и нечуплива. Това обаче може да се окаже недостатъчно, ако страдаме от дефицит на определени вещества. В повечето случаи тук става въпрос за липса на фолиева киселина или още наричана витамин В9. Тя стимулира растежа, включително и този на нокътя, затова е особено важна, за да имаме здраво тяло. Съдържа се най-вече в зелените зеленчуци – маруля, спанак, броколи. 

Липсата на биотин също може да е причина за чупливите ви нокти. Той се синтезира от бактерия, намираща се в стомаха, затова при негова липса в повечето случаи се взимат витамини под формата на таблетки. Обаче бъдете внимателни – приемането на биотин, без да бъде съчетавано с приема на други витамини, може да доведе до липси на други жизненоважни вещества – ето защо се консултирайте с лекар.

Прочетете още: Кои храни да избягваме при проблемна кожа?

Косопад 

Това, естествено, може да се дължи на много неща, нямащи нищо общо с витамините, например смяната на сезоните, променливия климат и така нататък. Ако обаче косопадът продължава притеснително дълго и причината очевидно не е извън вас, може би трябва да я потърсите в тялото си. Това е част от сигналите му.

Биотинът тук отново играе роля – дефицитът му може да се окаже ключов при проблемите ви с косопада. На първо място обаче косопадът се дължи на липсата на цинк. Това е минерал, свързан с ензимите, участващи в образуването на протеин, ключов за доброто състояние на кожата, косата и ноктите ни. Тялото ни не произвежда цинк, затова трябва да си го набавим чрез храната, която приемаме или чрез добавки (отново, консултирайте се с лекар). Морските храни са изключително богати на цинк – всякакви видове риба, най-вече сьомгата, омарите, калмарите, ролцата от раци. 

Това са някои от сигналите на тялото, които трябва да имаме предвид. Надяваме се, че сме ви помогнали с тази статия!

Автор: Десислава Ценова

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *