ЗДРАВЕ

Слънчевият витамин D през есента

Намираме се на прага на есента, а слънцето всеки ден ни казва по едно ново „довиждане“. Отива си… до пролетта. Разбира се, ние не можем да го чакаме чак до пролетта или пък до следващо лято, за да си набавим слънчевия витамин, както още е наричан витамин D.

Какво представлява витамин D? Той е мастноразтворимо съединение, което е съставено от витамин D1, D2 и D3.

Витамин D е важен за целия организъм. Една от основните му роли е да поддържа калциевия баланс. Необходим ни е за поддържането на здрави кости и зъби. Има важна роля в поддържането на здрава нервна система. Той се бори с инфекции и хронично възпаление. А недостигът му може да „подпомогне“ развитието на редица заболявания като множествена склероза, рак, диабет, сърдечно-съдови заболявания, псориазис и обикновени настинки. И обратното – витамин D може да предпази от подобни и други заболявания.

Симптоми за дефицит на витамин D са:

  • Бързо изморяване
  • Болки в ставите
  • Депресия
  • Повишаване на килограмите
  • Проблеми със зъбите
  • Обилно потене
  • Високо кръвно налягане
  • Раздразнителност

Но какво да правим, когато не можем да си набавим витамина от слънцето? Разбира се, можем да използваме хранителни добавки. Но има и естествен начин, който е за предпочитане. Храната. За съжаление, витаминът естествено се набавя чрез кожата и слънчевите лъчи и трудно можем да си го набавим с храна. Трудно не означава невъзможно. Ето и храните, които можем да похапваме по-често през есента и зимата, за да не се лишаваме от слънчевия витамин:

  • Риба, по възможност мазна. Такива са сьомгата и скумрията.
  • Яйца (и по-специално жълтък) – не се притеснявайте от мита, че яйцата се вредни и повишават холестерола. Освен витмин D, те съдържат сяра, която също е важен елемент за правилното функциониране на организма ни.
  • Млечни продукти
  • Гъби – най-подходящи са печурките
  • Тофу

И въпреки че слънцето ще се показва все по-рядко, използвайте моментите, в които го има и си позволете да му се порадвате поне за 15 минути.

Автор: Елизабет Цветкова

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *