Антиоксиданти – какво трябва да знаем за тях?

Антиоксидантите представляват вещества, които се борят със свободните радикали, с токсините и тежките метали. Антиоксидантите са молекули, които са изключително полезни за организма и имат отпускащо действие. Те попадат в организма чрез приемането на храната.

Свободните радикали представляват нестабилни молекули. Те атакуват здравата клетка и я увреждат. Те нанасят вреди върху ДНК на клетките, което води до заболявания, едно от които е рак. Свободните радикали се произвеждат от естествените процеси на организма, но може да се дължат и на външни фактори, като цигарен дим, алкохол, замърсяване или слънчева светлина.

За да поддържаме добро здраве, е необходимо всекидневно да си набавяме антиоксиданти чрез храната. Можем също да си ги набавяме и чрез прием на хранителни добавки. Ползи от антиоксидантите се забелязват при:

  • Сърдечно-съдови заболявания;
  • Заболявания на очите;
  • Слаба имунна система;
  • Нарушения в настроенията;
  • Нарушения в паметта.

Съществуват най-различни антиоксиданти в природата. Например бета каротинът подпомага имунната система, полезен е за очите и предпазва кожата от слънчеви изгаряния. Ликопенът също е силен антиоксидант. Той забавя процеса на стареене на кожата, подпомага сърдечната дейност, предпазва от рак, мускулна дегенерация и др. Флавоноидите предотвратяват възпалителните процеси. Полезни са при астма, диабет, алергия, дерматит, разширени вени, язва и др.

Храните, които са богати на антиоксиданти, са:

  • Сини сливи – с богатото си съдържание на витамини съдействат при борбата с рака. Те съдържат витамин А, витамини от групата B, витамин С, магнезий, калий, калций и др. Освен това приемът на сини сливи понижава холестерола и подпомага здравето на костната система.
  • Малини – те подпомагат сърдечната дейност. Съдържат голямо количество антиоксиданти и задължително трябва да присъстват в менюто на хората, които искат да се хранят здравословно.
  • Червен/шарен боб – той оказва благоприятно въздействие върху костната система, зъбите и сърдечно-съдовата система. Подпомага храносмилането.
  • Червени боровинки – подсилват  имунната система, лекуват инфекции на пикочните пътища и действат благоприятно при сърдечни заболявания.
  • Орехи – помагат за засилване на имунитета. Подходяща храна са за страдащите от диабет и рак.
  • Боровинки – понижават кръвната захар и са полезни за сърцето.
  • Къпини – те съдържат най-голямо антиоксиданти. С богатото си съдържание на витамин С са изключително полезни за имунната система. Употребата им е подходяща за превенция на раковите заболявания.

Автор: Катя Благоева

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *