ЗДРАВЕ

Как да се справим с паник атака?

Как да се справим с паник атака – надяваме се, че никога няма да ви се наложи да търсите отговор на този въпрос. Понякога обаче се налага.

Съвременният начин на живот, който ни въвлича в ежедневен стрес, е предпоставка за все по-зачестилите паник атаки. Дори  това състояние на духа да е съществувало  и преди, сега случаите са много повече. Важно е да знаем как да постъпим, ако това се случи на нас или наш близък.

Какво всъщност е паник атаката?

Често това състояние се случва на хора, които имат предразположение към депресия и психично разстройство. Но може да се появи дори в моменти, когато усещаме радост и щастие. Характерно за паник атаката е, че възниква внезапно и усещането се свързва с непреодолим страх или тревога. Някои от физическите симптоми са силно сърцебиене, учестен пулс, хипервентилация. В такива моменти човек е така афектиран, че започва да мисли, че умира или полудява. За щастие, колкото и неприятни да са паник атаките, те нямат фатален край.

Как да се справим в случай на пристъп?

Има няколко полезни неща, които може да направите, когато получавате паник атака.

Разходка на чист въздух

Ако паник атаката ви застигне в затворено помещение и се почувствате притиснати от стените, излезте навън, за да се разходите. Смяната на обстановката ще подейства добре, а още по-полезно ще е ако може да отидете до парк, където досега с природата ще се отрази ползотворно.

паник атака
Паник атаката е нещо, което може да се случи на всеки

Дълбоко дишане – може да помогне при паник атака

Засиленото сърцебиене и усещането за задух при паник атака може да премине много по-леко и бързо, ако започнем да дишаме осъзнато като поемаме дълбоко въздух и издишваме бавно. Правилна техника е коремното дишане, при което се опитваме да изпълним с въздух първо корема и стомаха, а после белите дробове, броейки бавно до четири. Опитайте да задържите дъха си, а след това издишайте от корема към белите дробове, като и на двете действия броите до четири. 

Фокусиране на мисълта

Важен момент при протичането на паник атаката е да започнете да мислите за нещо, което ви дава спокойствие, да смените фокуса от страха, тревогата или гнева и да го преместите към визуализирането на красива планинска гледка, на която сте се любували или да се опитате да чуете шума на морето и успокояващото движение на вълните. Може да е всяко друго нещо, което обичате и ви дава сигурност.

Сън

При някои хора паник атаката предизвиква много силна умора, особено когато премине най-силната вълна на въздействие. Тогава е добре да си осигурите комфортна среда и да се отдадете на успокоителен и укрепителен сън.

паник атака
Ако паник атаките са чести, задължително потърсете помощ от специалист

Други съвети при паник атака

Много често паник атаките се случват само веднъж. Причините за паник атака за всеки човек са индивидуални и различни.  Например: Човек живее в чужбина, не се чувства добре, но и не иска да си го признае. Тогава паник атаката може да е вашият спасителен билет към родината. Работа, в която усещаме, че не се чувстваме добре или не успяваме да развием потенциала си също може да предизвика паник атака. Вариантите и житейските случаи може да са безкрайно много, но общото е че колкото и да е неприятна, паник атаката е червената светлина, която ни сигнализира , че трябва да променим живота си към по-добро. Подсъзнанието ни подсказва, че нещо ни пречи да бъдем себе си.

В голяма част от случаите обаче паник атаките са хронични и пристъпите са периодични. В такива случаи се препоръчва задължително посещение на психотерапевт. Нелекувани, атаките могат да доведат до по-сериозни фобии, като тези от обществени места или закрити пространства. Дишането и медитацията помагат за справяне с част от проблемите, но помощта на психотерапевта е препоръчителна. А дали той е добър специалист ще познаете по две неща. Първо – ще проведе лечението ви без медикаменти, защото паник атаката се лекува без тях. И второ – ще ви излекува в рамките на 5-7 месеца, защото това е максимумът, необходим за пълното ви възстановяване.

Не забравяйте, паник атаките са състояние на духа, а не болест. 

Автор: Станислава Етова

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *