Какво представлява аюрведичното хранене?

Аюрведа не е диета – тя е естествена лечебна наука, възникнала в Индия повече от 5000 години. „Аюрведа е лечебна система, базирана на доказателства, фокусирана върху превенцията на болести и насърчаване на положителното здраве чрез баланса на ума, тялото и околната среда“, обяснява Праякта Апте, RDN, холистичен диетолог със седалище във Финикс, специализиран в Аюрведа.

Трите енергийни модела

Тези, които практикуват Аюрведа, вярват, че има три различни типа енергийни модели – това са дошите, според които има оптимален начин да се храните, за да балансирате всички тези енергийни вълни в зависимост от това каква е вашата основна доша. Според диетолога Ванеса Рисето, RD, CDN:„Всички се опитват да бъдат по-внимателни по отношение на теглото си, неподредените хранителни навици и други подобни – това изглежда като нестресиращ начин за постигане на успех.“

Лечение, а не диета

Но аюрведичното хранене не е модна диета, в която можете лесно да се потопите. Необходимо е внимателно проучване и има дълъг списък с храни, които да се ядат и да се избягват въз основа на балансирането на вашите доши. 

По такъв начин се хранят едни от най-известните спортисти в света: Роналдо, Неймар, Бензема и други. Специалистът, който се занимава с начина на хранене на Бензема твърди, че футболистът има голям напредък откакто е минал на този режим. И резултатите не закъсняват,  благодарение на него футболните залагания сочат, че националният отбор на Франция има шанс да бъде победител на Световното през 2022 с коефициент 7.00. Той споделя, че няма да спре да се храни по този начин, тъй според думите му това е един лесен път към щастието и пълноценният живот.

Каква е твоята доша?

„Аюрведическите философии вярват, че всеки от нас съдържа различни пропорции на всяка доша, като обикновено доминира една или две“, казва Апте. “Нашата естествено доминираща доша, с която сме родени, не означава дисбаланс, а по-скоро показва как – или кой – сме в най-здравословното си, балансирано състояние.” Определянето на вашата доша може да бъде сложен процес, но в най-основните термини:

VATA (въздух и етер)

Хората с доминираща вата доша се считат за креативни, активни и умни; те ходят, говорят и мислят бързо, но се уморяват лесно. Ватите обикновено са слаби с леко телесложение и страдат от стомашно-чревни проблеми като запек и подуване на корема.

Пита (огън и вода)

Пита са интелигентни, но могат да бъдат сдържани. Те обикновено имат средно телосложение и имат здравословен апетит, силен метаболизъм и добро храносмилане.

Капа (земя и вода)

Капа са известни със сила, издръжливост и остър интелект. Те също обикновено са много заземени. Kaphas често са с по-голямо телосложение, мускулести са и имат бавен метаболизъм.

Най-добрите храни за Вата

„Хората с преобладаваща Вата доша трябва да ядат топли храни и напитки и варени зърнени храни и зърнени храни, а не сухи или хрупкави храни“, казва Апте. „Изберете варени и задушени зеленчуци и зрели плодове.“ Пропуснете нещо студено, замразено или сурово и яжте три или четири пъти на ден на редовни интервали, както и много здравословни закуски.

Най-добрите храни за Пита

„Пита дошата е свързана с топлина, така че хората с преобладаваща пита трябва да ядат разнообразие от зелени зеленчуци и зрели плодове и да използват топено масло или зехтин при готвене“, казва Апте. Яжте храната си топла, а не гореща, казва тя и се придържайте към хладни или хладки напитки. Питите се справят най-добре с вегетарианска диета, съставена от непикантни храни. Ограничете солта и пропуснете яйцата, алкохола и кафето.

Най-добрите храни за Капа

Капа е свързана с вода, така че тези с тази доминантна доша трябва да я балансират с остра, горчива и стягаща храна. Капа трябва да избягва млечни и мазни храни от всякакъв вид. Ако все пак ядете месо, пропуснете всичко пържено и се придържайте към печени ястия. Избягвайте всякакви подсладени храни с изключение на мед и прекалявайте с подправките.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *