Таханът и неговите положителни здравословни ефекти

Таханът е вкусен хранителен продукт, който е приготвен от смлени ядки и осигурява много полезни хранителни вещества за нашето тяло. Консумира се основно като сусамов, но се среща често и като фъстъчен тахан. В зависимост от това дали са се използвали белени или небелени семки, то таханът се дели на два основни вида, като обикновено небеленият тахан се смята за по-полезен, понеже е по-богат на витамини и минерали. И двата вида могат да се използват при солени и сладки ястия.

Според проучване, проведено в САЩ в две супени лъжици сусамов тахан се съдържат 180 калории, 6 грама въглехидрати, от които 3 грама фибри и 5 грама протеин. Тези две лъжици, също така, съдържат в себе си голям процент от дневния ни необходим прием на магнезий, фосфор, желязо и калций. Помага ни да си набавим около 30% от препоръчания дневен прием на B1(т.нар. тиамин). Тиаминът е особено важен, тъй като спомага подобряването на метаболизма и подпомага изгарянето на мазнини. Благодарене на това, таханът, въпреки своята високо калоричност, се използва доста често в различни диети, както за отслабване, така и за увеличаване на теглото (разликата е в количеството, разбира се) .

В случай, че сте вегетарианци или вегани, то дневният прием на няколко лъжици тахан е препоръчителен. Това е така, защото месото е основен източник на желязо за нашето тяло, а при вегетарианците това липсва. Само за сравнение, една лъжица сусамов тахан има желязо колкото 100 грама червено месо. Желязото е изключително важно за нашето тяло, тъй като е важен участник в производството на червени кръвни клетки, което води до намаляване на кръвното налягане.

Друг полезен ефект на тахана е подобряването на мозъчната активност, благодарение на високото съдържание на омега-3 и омега-6 мастни киселини. Според изследванията, различните видове тахан подпомагат забавянето на болестта на Алцхаймер. Това прави този хранителния продукт доста харесван и препоръчван на хора, страдащи от сърдечни заболявания, понеже високото количество на полезни мастни киселини подпомага понижаването на холестерола, ограничава риска от инсулт или други сърдечни заболявания,

Ако си поръчвате тахан от някъде проверете съставките. За да бъде качествен, той трябва да съдържа само една съставка – семената, от които е направен (сусам, фъстъци, лешници или друг вид ядки) като единствената добавка, която може да присъства при някои марки е солта. Това ви позволява да не се притеснявате за вредни захари, консерванти или опасни химикали, които да навредят на вас и вашето семейство. В някои случаи се използват и полезни добавки като зехтин, мед, какао за допълнително овкусяване.

Таханът е доказано полезна храна, която е доста лесно да бъде добавена в ежедневното меню. Някои известни храни, които съдържат тахан са халвата, баба гануш и хумус. Ако добавите малко какао и мед, може да се направи и много вкусен домашен течен шоколад, особено от лешниковия тахан. Други приложения са като добавка към сандвичи или дори към салати и супи. Приятен апетит и внимавайте да не прекалявате! Все пак това е една доста висококалорична храна.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *