Какво трябва да знаем за различните хранителни добавки

Все повече се говори за приема на най-различни хранителни добавки, които се взимат от спортисти, трениращи или хора, които просто целят да подобрят здравословното си състояние и цялостния си тонус. Естествено обаче трябва да се съобразяват някои неща при приема и това особено важи за дамите, които често се подлагат на диети и мечтаят за перфектното тяло без излишни натрупани мазнини.

На пазара има огромно разнообразие от подобни продукти като най-често срещаните (главно за жени) са L-карнитин (L-Carnitine), протеини/аминокиселини, витамини, комплексни продукти за грижа за косата, костите и ноктите, антиоксиданти, Омега 3 и др. 

Нека споменем някои особености за различните видове, които трябва да се имат предвид от всеки, който възнамерява да ги приема.

L-карнитинът е вид аминокиселина, която активно участва в производството на енергия и затова се препоръчва на спортуващи активно, като се съдържа в някои млечни продукти, както и в агнешко, и говеждо месо, докато в продуктите с растителен произход съдържанието ѝ е доста незначително или изобщо липсва. Смята се, че помага при отслабване, тъй като има роля в изгарянето на подкожните мазнини. Няма нищо лошо в това да се приема като добавка, тъй като не се складира в тялото, но все пак винаги е добре да се консумира и храна, в която се съдържа, а именно в червено месо, риба, фъстъчено масло, ядки, бобови растения и гъби.

Освен така популярния L-карнитин, доста нашумели са и протеините в разнообразни форми за прием като шейкове, протеини на прах, протеинови барчета, десерти, вафли и др.

Протеините наистина засищат много добре и са най-важният източник на аминокиселини, чрез които тялото расте и се развива. Те поддържат нормалния метаболизъм, както и нивата на хормони, свързани с регулацията на телесната маса като грелин и хормони за ситост. Доказано е, че намаляват апетита и помагат при отслабване, тъй като подпомагат изгарянето на калории дори в покой на тялото. Съществуват и т.нар. „нощни“ протеини, чийто период на храносмилане е по-дълъг и затова могат да се приемат преди сън или през деня, когато приемът на протеини е по-ограничен в забързаното ежедневие. Освен тях има много варианти на протеини като такива за отслабване, за мускулна маса, соеви, вегетариански, безглутенови, без лактоза и др., съобразени с нуждите на приемащия ги.

Освен протеиновите добавки, все повече диетолози и консултанти по хранене препоръчват рибното масло (Омега 3), съдържащо мастни киселини с благоприятни свойства за организма. Тъй като тези мастни киселини са есенциални, би трябвало да си ги набавяме чрез храната, защото тялото ни не може самò да ги произвежда. Затова е важно или да приемаме хранителна добавка, тъй като невинаги успяваме да ядем достатъчно риба, или да се опитваме да включим в менюто си рибата поне два-три пъти в седмицата и да ядем храна, богата на Омега 3 като морски дарове, орехи, ядкови и растителни масла, а защо не и тиква.

И накрая, нека споменем и нещо за витамините и продуктите за здрава коса, кожа и нокти. Важно е да се приемат витамини от всички групи (А,B,C,D,E,K) ,като освен с храната, може да се приемат мултивитамини (продукти, които съдържат богат набор от повечето нужни витамини и минерали). Както витамините, така и минералите като калций, желязо, магнезий, цинк и йод са от първостепенна важност не само за красотата на косата и ноктите на една дама, но и за здраво тяло, оптимален тонус и настроение.

Автор: Ивета Микова

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *