Жените, които създадоха козметиката
Най-универсалният подарък, който можеш да направиш на една жена, е козметика. Каквото и да изберете – хубав комплект маски, някакъв дълго желан грим продукт или пък най-класическото – скъп парфюм, то ще бъде със сигурност високо оценено. Защото грижата за външния вид не е само суета, а за нас жените си е цял ритуал, с който показваме любовта към себе си.
А знаем, че любовта, под каквато и да е форма, е катализатор на велики действия. Историята на бюти света доказва това твърдение. Тя разказва за умни, борбени и находчиви жени, които пък, от своя страна, разбиват на пух и прах концепцията за козметиката като нещо повърхностно. Те работят неуморно, водени най-вече от страстта си към козметиката. Резултатите са налице – днес най-успешните козметични брандове по света носят имената на именно тези жени.
По-важното обаче е, че те вдъхновяват. Не с материалните си успехи, а с отдадеността си. От продуктите, които произвеждат и предлагат, извира любов към цветовете, ароматите и красотата – любов, която жените, като почитатели на целия този магичен свят, можем най-добре да усетим.
Елизабет Арден
Първата жена, за която ще ви разкажем, е Елизабет Арден. Основала американския гигант преди повече от век (1910 година), тя се отличава освен като неуморен предприемач, което е задължително за всеки успешен бизнес, и като новатор. Успява да разчупи един дълго утвърждаван стереотип, а именно, че гримът е нещо лошо, неблагоприлично и се носи само от дами с лошо потекло. Тя първа въвежда идеята за грим на очите в Америка, който да може да се носи от множеството жени, без да е твърде натрапчив и дързък. Нейната компания стартира и пътуващи грим демонстрации, а освен това започва и да предлага така наречените travel-size продукти, без които днес не можем.
Може би най-запомнящото се от всичко е това, че именно тя е една от първите, които започват да произвеждат продукти за грижа за кожата, като целта е кожата да бъде подобрена, а не прикрита с грим.
Нещата, които сега ни се струват обикновени и без които не можем, са въведени именно от Елизабет Арден. Впечатляващо е как във време, в което жените са силно дискриминирани и подценявани, Елизабет успява да се заяви и утвърди. Участва в движението за избирателни права на жените (суфражизъм), като предоставя на участничките ярко червено червило, което бързо се превръща в символ на женската еманципация.
Упоритият труд, борбеността и най-вече новаторският подход успяват да превърнат марката и в една от най-успешните на пазара. Малко преди смъртта си Елизабет Арден е отворила повече от 100 салона в целия свят, а линията и разполага с над 300 продукта. Тенденцията за успех се запазва и до днес – приходите на компанията са оценени на повече от 1.3 милиарда долара годишно.
Есте Лаудер
Следващата жена, за която ще ви споделим, е създател на една от най-популярните марки на пазара, за която са чували дори онези, които не са почитатели на козметиката. Есте Лаудер е истинска икона в козметичния свят. Благодарение на чичо си, който е химик, научава как да прави собствени козметични кремове. Още като тийнейджър започва да продава собствените си продукти в местни фризьорски салони.
През 1946 година заедно със съпруга си Джоузеф основават официално Estee Lauder Company Inc. Започват само с 6 продукта, но инвестират време и пари, за да ги популяризират. Раздават безплатни мостри, което според самата Есте Лаудер се оказва един от най-печелившите ходове на компанията. Така от малък бизнес с пет работника и натрупани приходи на стойност 85 000 хиляди долара, през 1958 година за Estee Lauder работят 1000 души, а печалбите са в размер на 100 000 000 долара.
Прочетете още: Силвена Роу или Повелителя на кухнята
Каква е тайната?
Есте Лаудер споделя, че единственото, което я отличавало от останалите, е непрестанната и жажда за знание и развитие. Дори когато се оттегля от поста на президент на компанията, Есте остава ангажирана с дейността ѝ до края на живота си. Използва част от спечелените суми за изграждане на институт, носещ името на съпруга ѝ, изгражда три игрища в Ню Йорк и дарява за възстановяването на Версайския дворец, за което е удостоена с приз от френското правителство.
Изабел д’Орнано
Последната жена, която ще ви представим, е графиня Изабел д’Орнано – съосновател на селективния бранд Sisley Paris заедно със съпруга си. Като типичен аристократ, тя е въплъщение на елегантността, нежността и изяществото и предава тези характеристики и на продуктите си.
Sisley Paris e марка, която не се конкурира с останалите на пазара, не гони рекордни продажби и бяга от комерсиалното. Най-важното за тях е високата оценка на клиента, затова може да им отнеме години, преди да пуснат в продажба продукт – като типична графиня, Изабел гони съвършенството.
Марката обръща специално внимание на стареенето при жените – за графинята е особено важно да накара жените да се чувстват добре в собствената си кожа, независимо от възрастта им. Когато тогавашния френски президент я пита за бизнеса ѝ, тя казва: “Ние работим за щастието на хората – ако жените са доволни и се чувстват добре, то и семействата им ще се чувстват добре.” Толкова силна за Изабел е магията на козметиката – не просто набор от съставки, а цял ритуал, носещ спокойствие, щастие и любов.
Тези три жени са само малка част от списъка на силните, независими и вдъхновяващи дами. Те съчетават в работата си присъщата на почти всички жени привързаност към козметиката и изобретателността на най-успешните предприемачи. И ни карат да обичаме света на красотата още повече.
Прочетете още: Берта Бенц или жената, създала автомобилния маркетинг
Автор: Десислава Ценова