СВОБОДНО ВРЕМЕ

Фотографии на отвъдното: духове, запечатани на лента

Паранормалните истории винаги запленяват, въпреки че са плашещи. Много от тях са свързани със странни снимки. Виждат се мистериозни образи, често изглеждащи като човешки силуети, които не са били пред обектива по време на снимането. Тези загадъчни фотоси съществуват още от навлизането на фотографията. За какво всъщност става дума? Може ли това да са заснети духове на мъртъвци?

Февруари, 2015 г. Мястото е дворецът Хамптън Корт (Hampton Court) в Лондон. Тинейджърката Холи Хампшир, около 12 годишна, държи своя смартфон, с който снима братовчедка си Брук, застанала самичка във великолепния кралски апартамент. На другия ден Холи ще открие, че братовчедка й не е излязла сама на снимката. Една възрастна жена, която изглежда маскирана, я следва отблизо. Обаче на втората снимка тази аномалия липсва. Тогава заснетото на първата снимка наистина ли е призрак, или обяснението е по-рационално?

Възможен отговор може да бъде, че смартфоните улавят нематериалните форми, които ние не можем да видим. Това не е първата поява на въпросната жена в двореца Хамптън Корт. Засичана е и преди да се разхожда там, за което свидетелстват много хора.

Има дузини и дузини такива фотографии. Откакто е изобретен фотоапаратът, фантомите се появяват върху различни негативи. Заедно с еволюцията на фотографията нови изображения от отвъдното изплуват в протежение на годините.

„Аз съм много скептичен. Не вярвам в призраци и мисля, че по-голямата част от тези появи могат да бъдат приписани на някаква техническа грешка във фотографирането” – обяснява Михаел Причард, директор на Кралското фотографско общество.

Първите снимки на фантоми

Още с появата на фотографията през ХІХ век призраците я обсебват. От 1850 до 1860 година много фотографи са се опитвали да шмекеруват с различни ефекти – такива като стереоскопичните изображения и картини с двойно изложение. Вследствие на това някои професионални фотографи без скрупули са си давали сметка, че биха могли да експлоатират техниката с цел лична изгода, за да удвоят доходите си.

Един американски фотограф аматьор на име Уилям Мюмлер е обявен за първия човек, заснел призрак. Това се случва през 60-те години на ХІХ век. Същият превърнал снимането на духове в своя специалност. 

Първата снимка, която го запалила по паранормалното, уловила в кадър мъртвия братовчед на Мюмлер. Посещение на призрак или не, въпросът вдигнал много шум и му спечелил сериозни врагове, което обаче не му попречило да направи нова снимка с фантом. Много хора желаели да се свържат със свои починали близки. Така се отворила вратичка пред Мюмлер да стане професионалист в жанра и да направи от това доходоносен бизнес.

Според някои той бил мошеник, който постигал появата на фантоми благодарение на специална плака, която използвал за снимките с духове на мъртъвци. Тази техника за двойно изложение изисквала да имаш изображение не само на клиента, но и на починалата личност, за да осъществиш монтажа.

В една от най-известните снимки на Мюмлер се вижда призракът на Абрахам Линкълн, държащ своята жена за раменете.

Един от най-големите отрицатели на Мюмлер – Р. Т. Барнум, заявява, че „негативите на фантомите са възпроизведени от фотографа, който глозга семейства, пълни с мъка”. Казва, че Мюмлер бил способен да открадне снимки от близките на мъртвите в къщите на семействата им или докато някои „духове” още са били живи. Мюмлер бил съден за измама и Барнум свидетелствал срещу него. Повратната точка в процеса настъпила, когато с една фалшива снимка обвинителите демонстрирали по какъв начин може лесно и просто да се реализират изображения на фантоми. Въпреки многото съсипващи доказателства, Уилям Мюмлер бил оправдан. Ала злото вече било сторено – репутацията му сериозно пострадала и неговата кариера във фотографията приключила.

Ето още някои снимки на Мюмлер:

В края на ХІХ век спиритизмът ставал все по-популярен. Уилям Мосес, английски свещеник, направил проучване по въпроса с фотографирането на духове. Президентът на Ghost Club (основан през 1862 г. и възприеман като най-старата организация за специализирано изследване на паранормалното) Алан Мурдие разказва: „През 1875 г. Мосес изследва повече от 600 фотографии на призраци. Според него не повече от една дузина изображения не могат да бъдат приписани на свръхестественото.” Въпреки това, с развитието на фотографската техника спиритуалистичните снимки експлодират.

 „През 80-те години на ХІХ в. всички могат да си купят фотоапарат и да променят негативите, за да си играят с чувствата на хората” – казва М. Причард. Но действително през 1891 г. Сибел Корбет прави една снимка на библиотеката в дома на Абайе Комбермер, стар комендант от британската кавалерия, умрял при падане от кон. Важно е уточнението, че снимката е направена в деня на неговото погребение – това е сто процента доказано. В библиотеката е нямало никой. Затова всички ахват, когато виждат фотографията. Защото някой седи в креслото там и изглежда напълно като покойния лорд Комбермер. По-скептичните разправяли, че сигурно някой от слугите е седнал неволно на стола и е излязъл на снимката. Само че тя е направена точно в момент, когато в къщата не е останал абсолютно никой – всички са отишли на погребението на лорда. И до днес тази снимка остава пълна мистерия.

Да напреднем малко във времето. Стигаме до Първата световна война. През тази епоха спиритизмът и фотографиите с призраци завладяват ума на все повече хора. Впечатляващо е, че и такива като писателя Артър Конан Дойл членуват в Ghost Club.

 В края на войната мъката от загубата на близки кара мнозина да търсят контакт със загиналите си приятели и роднини. В Англия Уилям Хоп е много услужлив да предлага утеха на опечалените. Подобно на Мюмлер и Хоп е преследван за фалшификация. Но за разлика от Мюмлер това не му попречило да продължи съмнителната си дейност.

Ето как изглеждат докоснатите от духовете снимки на Хоп:

След време Хари Прис от Society Psychical Research ръководи анкета срещу друг заплетен случай. През 1936 г. двама фотографи – Хуберт Прованд и неговият асистент Индре Шира, са заснели странна поява на стълбището в резиденцията на Райнхарм Хал в Англия. Върху фотографията се забелязва внушителен силует на жена. Изображението е наречено „Кафявата дама”. Призракът е на лейди Дороти, живяла там и обсебила мястото след своята загадъчна смърт през 1726 г.

Според Прис тази снимка не е претърпяла никакви модификации: „Аз съм впечатлен. Призракът е забелязан наживо от г-н Индре Шира тогава, когато г-н Прованд е мушнал главата си под плата на апарата, за да щракне снимката. Тази история е точна, проста, чиста. Никакви следи от лъжа и измама. Дори и да искам, нямам правото да оспоря автентичността на фотографията. Резултатът е, че няма следи от манипулация и злонамерена намеса.”

Появяват се много мистериозни снимки през ХХ век, за които експертите не могат да намерят разумно обяснение. Между тях е тази на Фреди Джаксън (1919 г.). Той е механик в Кралските въздушни сили. Появява се върху снимка две години след своята смърт.

Широко известна е и една снимка на фотографа Ралф Харди, който просто избрал да снима едно стълбище. Резултатът е потресаващ! На фотографията е излязла човешка форма, държаща се с две ръце за перилата на стълбището. Ето:

Повечето от изследователите на свръхестественото твърдят, че много малко от снимките наистина могат да се разглеждат като доказателство за паранормалното.

Източник: Overblog

Превод от френски: Гана Василева

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *