СВОБОДНО ВРЕМЕ

Защо докосваме лицето си и как да се въздържаме от този навик

Хората често докосват лицето си. Те търкат очите си, драскат носа си, гризат ноктите и извиват мустаците. Хората са по-склонни да докосват лицата си, когато са притеснени, объркани или напрегнати и дори когато изобщо не чувстват нищо, просто така.

Проучванията показват, че студенти, офис служители, медицински персонал и хора във влаковете докосват лицата си средно девет до 23 пъти на час.

Защо е толкова трудно да спрем?

Докосването на лицето ни възнаграждава, чрез облекчаване на мигновени дискомфорти като сърбеж и мускулно напрежение. Тези дискомфорти обикновено изчезват в рамките на минута, но докосването на лицето осигурява незабавно облекчение, което в крайна сметка го прави обичайна реакция, когато се съпротивлява на промяната.

1. Промяна на обичайното поведение

Обучението за промяна на навика е утвърдена техника за модифициране на поведението, която помага на хората да спрат различни на пръв поглед автоматични поведения като нервни тикове, гризане на нокти и заекване. Това учи хората да забелязват дискомфорта, който предизвиква навиците им, да избират различно поведение, което да използват, докато дискомфортът изчезне, и да променят средата си, за да намалят дискомфорта си. 

Може би вече сте променили някои от навиците си – например, кашляте на лакътя вместо по ръцете си, или поздравявате другите с поклон, или махате, вместо да се ръкувате. Въпреки това, за разлика от кашлицата и ръкостискането, хората често докосват лицето си, без да осъзнават. По този начин първата стъпка за намаляване на докосването на лицето е осъзнаването на навика.

Всеки път, когато докоснете лицето си, отбелязвайте как сте докоснали лицето си, какъв порив или усещане са го предшествали и в каква ситуация сте били. Какво правите, къде сте физически или как се чувствате емоционално. Ако обикновено не забелязвате, кога докосвате лицето си, можете да помолите някой друг да го посочи. Самоконтролът е по-ефективен, когато хората създават физически запис. Може да си водите дневник, в който да описвате накратко всеки път, когато докоснете лицето си. Тези записи могат да изглеждат така: „Почесах носа си с пръст, усетих сърбеж, докато бях на бюрото си.“

жена

2. Създаване на нови реакции

Сега, когато сте наясно с поведението, което искате да промените, може да го замените с конкурентна реакция. Такава може да се противопоставя на мускулните движения, необходими за докосване на лицето ви. Когато почувствате желание да докоснете лицето си, може да стиснете юмруци, да седнете на ръце, да притиснете длани към горната част на бедрата или да протегнете ръцете си право надолу отстрани. Този състезателен отговор трябва да е фин и да използва позиция, която може да се задържи поне минута. Използвайте състезателен отговор, докато желанието да докоснете лицето си продължава. Някои източници препоръчват да се манипулират предмети, в които правите нещо друго с ръцете си. Може да търкате върховете на пръстите си, да играете с писалка или да изстискате стрес топка. Тази дейност не трябва да включва докосване, на която и да е част от главата ви. За тези, които се затрудняват да се откажат от навика, манипулирането на обекти не е толкова ефективно, колкото конкуриращите се реакции. Това е така, може би, защото хората са склонни да си играят с предмети, когато им е скучно, но докосват лицето и косата си при тревога.

3. Управление на тригерите

Промяната на вашата среда може да намали желанието ви да докоснете лицето си и нуждата да използвате алтернативни отговори. Използвайте дневника си, за да разберете, какви ситуации или емоции са свързани с докосването на лицето ви. Например: Ако очилата ви продължават да се плъзгат от носа ви, може да използвате закачалки за уши или връзки за коса, за да предотвратите подхлъзване. Ако хапете ноктите си, може да използвате пила, за да поддържате ноктите си къси, или да носите ръкавици или превръзки на върха на пръстите, за да направите невъзможно гризането на ноктите. Ако алергията причинява сърбеж в очите или кожата или причинява хрема, може да искате да ограничите излагането на алергени или да вземете антихистамини. Ако между зъбите ви е останала храна, може да си миете зъбите след всяко хранене. Ако косата ви попадне в очите и устата, може да използвате ластик или фиби, за да предотвратите това.

4. Приемете го, не можете просто да спрете

Повечето хора не могат напълно да се отърват от нежеланите навици, но могат да ги намалят. В съответствие с принципите за намаляване на вредата, простото намаляване на докосването на лицето намалява шансовете, вируси да проникнат в тялото. Понякога трябва да докоснете лицето си, за да: почистете зъбите с конец, сложете контактни лещи, избършете храната от устните си, нанесете грим или се обръснете. Не забравяйте първо да си измиете ръцете. За да фиксирате очилата си, без да измивате първо ръцете си, използвайте кърпичка и я изхвърлете веднага, след употреба. Не докосвайте храна с пръсти и не слагайте храна в устата си с немити ръце. Първо си измийте ръцете или използвайте съдове или опаковки за храна.

Други начини за намаляване на разпространението на инфекциозни заболявания включват практики за социално дистанциране, задълбочено измиване на ръцете със сапун и вода, или дезинфектант за ръце, и редовно обеззаразяване на повърхности, с които хората често контактуват. Въпреки това, когато ръцете ви докосват мръсни повърхности, горните указания могат да ви помогнат да избегнете докосването на лицето си, преди да ги измиете отново.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *