Лешници – защо е полезно да ги консумираме?

Всички знаем колко полезни са ядките за здравето. Освен орехите, сред черупковите плодове особено ценни са лешниците.

Лековитите им свойства били известни още в древността. Първото писмено сведение за това идва от Китай преди повече от 5000 години. Китайците считали леската (лешниковото дърво) за свещена. За тях тя символизирала семейното щастие и брака, здравето, мира и богатството. Вярвали, че лешниците притежават магическа сила, която предпазва от злите демони.

Древните гърци и римляните използвали лешниците като лекарство. За елините те олицетворявали знанието и мъдростта.

Учудваща е лечебната сила, скрита в този мъничък плод.

Ето за какво най-много помагат лешниците:

  • Стимулират мозъка и укрепват психичното здраве

Те допринасят за правилното функциониране на мозъка. Съдържат множество елементи, които подобряват когнитивните способности. Манганът, който си набавяме от лешниковите ядки, е от съществено значение за мозъчната ни активност, а тиаминът регулира дейността на нервната ни система.

Ако сме натоварени с изпити и чувстваме, че мозъкът ни „прегрява”, ако имаме проблеми с концентрацията и сме подложени на стрес, 25 – 30 гр. сурови лешници на ден бързо ще ни върнат добрата кондиция.

Витамин Е в ядките е превантивна мярка срещу сериозни заболявания като Алцхаймер и Паркинсон.

Комбинацията от активни съставки в лешника създава добро настроение и предотвратява изпадането в депресивни състояния.

  • Подпомагат кръвоносната система и работата на сърцето

Доказано е, че лешниците помагат за изработването на кръв в организма. Богати са на витамини от група В, които играят роля при образуването на кръвта, а също регулират психичното ни здраве.

Витамин Е предпазва от разпадане на червените кръвни клетки и така предотвратява появата на анемия.

Минералите калий, калций, магнезий поддържат нормално кръвното налягане.

  • Предотвратяват възпалителните процеси в организма

Лешниците са безценна храна след тежки инфекциозни заболявания.

Те пресичат възпалителните процеси в тялото. Препоръчват се при възпаление на пикочните пътища, при камъни в бъбреците или в жлъчката. Повишават имунитета.

  • Полезни са при захарен диабет

Подпомагат функционирането на жлезите с вътрешна секреция. Олеиновата киселина, която е основната мастна киселина в лешника, оказва влияние върху инсулиновата чувствителност. Магнезият не позволява развитието на захарен диабет.

  • Действат ползотворно на кожата, косата и ноктите

Яденето на лешници способства за разхубавяване на кожата и на косата, придавайки им еластичност и блясък.

Витамин Е защитава кожата от ултравиолетовите лъчи. Антибактериалните и стягащите му свойства дават добър резултат. Те регулират производството на себум, пречистват и затварят порите на кожата.

Магнезият се грижи да имаме здрави коси и нокти.

Лешниковото масло укрепва кожните капиляри и ни подмладява.

  • Сътрудничат ни в борбата със затлъстяването

Засилват метаболизма, което води до смъкване на излишните килограми.

Лешниците почти не съдържат въглехидрати, а мазнините им са съвсем малко. Затова диетолозите ги препоръчват в хранителните режими за отслабване. Комбинацията от протеини, фибри и ненаситени мастни киселини е идеална възможност за бързо и лесно сваляне на наднорменото тегло.

В България лешниковите дървета са широко разпространени. Можем безпроблемно да се снабдим с лешници или дори да си ги наберем сами. С черупката плодът е много траен и може да се съхранява цяла година. Условието е да не се излага на пряка слънчева светлина, а да се държи на сухо и прохладно място. Обелени, лешниците трябва да се консумират до 7 дни.

Препоръчва се яденето на шепа лешникови ядки (около 25 – 30 гр.) ежедневно за подобряване на общото здравословно състояние и за повишаване на жизнения тонус.

Подготви: Гана Василева

loading...

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *